شنبه ۰۲ تير ۹۷ - ۰۲:۴۴

گزارش: بازدیدی از دومین نمایشگاه ارائه و فروش دوچرخه‌های برقی در تهران

دومین نمایشگاه دوچرخه­‌های برقی از 5 تا 10 خرداد 97 در محل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال برگزاری است. روز دوشنبه 7 خرداد علاوه بر بازدید از محصولات این نمایشگاه، مصاحبه­‌ی کوتاهی نیز با نمایندگان شرکت­‌های مختلف داشتیم... .

گزارش: بازدیدی از دومین نمایشگاه ارائه و فروش دوچرخه‌های برقی در تهران

دومین نمایشگاه دوچرخه­‌های برقی از ۵ تا ۱۰ خرداد ۹۷ در محل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حال برگزاری است. روز دوشنبه ۷ خرداد علاوه بر بازدید از محصولات این نمایشگاه، مصاحبه­‌ی کوتاهی نیز با نمایندگان شرکت­‌های مختلف داشتیم. در این نمایشگاه تنها ۲ شرکت داخلی و ۱ وارد کننده­‌ی خارجی حضور داشتند. برای بازدیدکنندگان نیز امکان تست دوچرخه­‌ها در پارکینگ مجموعه فراهم است.

اولین غرفه متعلق به واردکننده­‌ی دوچرخه­‌های برقی خارجی نظیر بنز و BMW آلمان، Giant انگلیس، Ecolt آلمان و Viva چین است. واردکننده­‌ی این دوچرخه‌­ها در توضیحات خود افزود:

"دوچرخه­‌های برقی در حال تبدیل شدن به وسایل نقلیه­‌ی روز دنیا هستند و شرکت­‌های خودروسازی دنیا نیز در حوزه‌­ی ساخت دوچرخه­‌های برقی با هم رقابت می­‌کنند. موتور دوچرخه­‌های برقی در جلو، وسط و عقب قابل جایگذاری است. از آن­‌جا که توان دوچرخه­‌ها اغلب ۲۵۰ وات و حداکثر سرعت آن­‌ها ۲۵ کیلومتر بر ساعت (استاندارد اروپا) است، رقابت اصلی بر سر مسافت طی شده است. مثلاً حدود پیمایش مسافت دوچرخه­‌های بنز ۷۰ و بی‌ام‌و ۱۰۰ کیلومتر است. قیمت متداول این دوچرخه­‌ها ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو بوده که البته مقادیر کمتر در حدود ۱۰۰۰ یورو در دوچرخه­‌های چینی نیز مشاهده می­شود. دوچرخه­‌های مذکور به­‌طور مستقیم از انگلیس و آلمان وارد می­‌شوند". وی در مورد خدمات پس از فروش نیز افزود: "شرکت­‌های بنز و بی‌ام‌و ۱۰ سال خدمات قطعات پس از تولید در کل دنیا دارند و سلول باتری­‌ها نیز در ایران قابل تعویض است. همچنین در استفاده از این دوچرخه‌­ها برای شیب­‌های تند و تغییرات ارتفاعی مشکلی وجود نداشته و نیروی کمکی باتری باعث می­‌شود بدون هیچ مشکلی مسیر طی شود. در مدل­‌های smart بنز نیز در سرپایینی یا مواقع ترمز کردن باتری توسط ژنراتور شارژ می­‌شود."

تهیه‌ی این دوچرخه­‌ها در حال حاضر از طریق تماس مستقیم با واردکننده امکان­‌پذیر است.

غرفه­‌ی دوم متعلق به شرکت الیز دوچرخ، تولید کننده­‌ی داخلی دوچرخه­‌های برقی است (لینک). الیزخودرو علاوه بر دوچرخه، در زمینه­‌ی تولید خودروهای برقی نیز فعالیت می­‌کند. نماینده­‌ی این شرکت در توضیحات خود افزود:

"در این شرکت تمام تکنسین­‌ها و مهندسین ایرانی هستند. باتری دوچرخه‌­ها کره­ای بوده و سلول­‌های آن­ها در ایران بسته می­‌شود. جنس بدنه‌­ی دوچرخه­‌ها آلومینیومی و سرعت آن‌ها نیز مشابه محصولات خارجی حداکثر ۲۵ کیلومتر بر ساعت است. مسافت پیمایش محصولات این شرکت نیز به طور متوسط ۳۰ کیلومتر برآورد می‌­شود. دوچرخه­‌های برقی شرکت الیز دوچرخ ۵ سال خدمات پس از فروش و ۶ ماه گارانتی دارند و برای سازمان­‌ها نیز امکان خرید اقساطی فراهم است."

(قیمت محصولات الیز خودرو در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نسبت به مقادیر جدول بالا افزایش یافته است)

در غرفه‌­ی سوم نیز محصولات شرکت اروند موتور پاک ارائه می­‌شود (لینک). حداکثر سرعت دوچرخه‌­های این شرکت نیز همانند موارد بالا ۲۵ کیلومتر بر ساعت بوده و جنس بدنه­‌ها آلومینیومی است. باتری‌­های مورد استفاده در این دوچرخه­‌ها محصول شرکت پاناسونیک هستند که هم­ اکنون شرکت اروند موتور پاک در حال رایزنی برای تهیه‌­ی باتری­‌ها از شرکت صبا باتری است تا مشکلی از جهت تأمین این قطعه در داخل کشور وجود نداشته باشد و از تولیدات داخلی نیز استفاده شود.

علاوه بر محدوده­‌ی قیمت و مسافت پیمایش، مهم‌­ترین تفاوتی که بین برخی محصولات تولید داخل و خارجی مشاهده می­‌شود، افزودن سنسور شتاب­‌دهنده (مشابه دسته‌­ی گاز دادن در موتورهای بنزینی) در دوچرخه­‌های برقی داخلی است؛ بدین صورت که دورچرخه می­‌تواند مانند یک موتور برقی عمل کند و نیازی به پدال زدن نداشته باشد. این امر در حالی اتفاق می‌­افتد که در کشورهای اروپایی چنین تجهیزاتی روی دوچرخه نصب نمی­شود و حتما باید پدال زدن انجام شود و باتری صرفا نقش کمک­‌کننده را خواهد داشت؛ چراکه در غیر این صورت دیگر دوچرخه مفهومی نداشته و وسیله عملاً تبدیل به موتور برقی می‌­شود (کاتالوگ محصولات شرکت­‌های تولیدکننده‌ی داخلی در ضمیمه گزارش قابل مشاهده و دریافت است).

برگزاری این نمایشگاه اگرچه گام مؤثری در فرهنگ­‌سازی برای استفاده از سیستم‌­های حمل و نقل پاک است اما نیاز به بسترهایی دارد که باید از قبل فراهم شده باشد. اگر هدفمان رواج فرهنگ دوچرخه‌­سواری و بخصوص استفاده از دوچرخه­‌های برقی به جای موتورسیکلت است، برگزاری یک نمایشگاه ۶ روزه با تنها ۳ غرفه در گوشه­‌ای از پارکینگ ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آن هم با تعداد بازدیدکنندگان بسیار کم و قیمت محصولاتی در حدود قیمت موتورسیکلت­‌های معمولی (و بعضاً گران­تر!) دردی را دوا نمی­کند. تبلیغات مختلف در راستای بکارگیری وسایل برقی و پاک و استفاده از حمل و نقل عمومی و راه­‌اندازی پویش­‌های مختلف همچون سه­‌شنبه­‌های بدون خودرو اگرچه گام مهمی در این مسیر است اما باید سایر شرایط و زمینه­‌های دیگر آن نیز فراهم شود. زمینه‌­ها و بسترهایی که در گزارش تحلیلی بعدی بطور مفصّل بدان خواهیم پرداخت... .

 

تهیه کننده: امیرحسین عبدالرضایی

  آدرس: تهران- خیابان حافظ-روبروی خیابان سمیه- دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دفتر توسعه پایدار. صندوق پستی ۴۴۱۳-۱۵۸۷۵

 تلفن:  ۶۴۵۴۵۰۰۹ ۲۱ (۹۸+)

 فکس:  ۸۹۷۷۲۵۴۹ ۲۱ (۹۸+)

 sustainability@aut.ac.ir و sustainability.news@aut.ac.ir

برای اطلاع از آخرین رویداد ها و اتفاقات در خبرنامه عضو شوید!